Google+ Followers

28 Sep 2014

Kindness Is Universal

A Group of China Dolls on the bus


Last Tuesday i.e. 23rd September 2014, I was travelling on a public transport - VIP Coach back to Bintulu, Sarawak after completing an official task at the High Court of Sabah and Sarawak in Sibu, Sarawak when a group of china dolls (I guess they are, judging from their looks) got into the bus and filled few rows of the seat in front of  me. One of them was seated next to me on my left hand side. Oh ya. Before I missed it, you sure want to see how they were dressed: very short pants (some are jeans materials), mini skirts, transparent t-shirts and blouse and all of them were wearing heels. And they are all very gorgeous and sexy! Including the one next to me. Of course they are all very skinny (considering my size) just like those girls in the  Korean  Pop Singer.

I turned and smiled at her when she found her seat beside me and so did she. In a minute, they started chit-chatting amongst themselves painting the colour of the air in the bus with their language which obviously to my ear is Mandarin, as  I am familiar (I guess most Malaysians are familiar too due to our multi-cultural-country nature of society) with some of the words they uttered but I got blur to the rest as they talked very fast just like Mr. Wong Fei Hung did (Jet Li - the super famous Chinese Kung Fu master actor) in the Chinese movie

About a half an hour sitting while waiting for the bus to move according to its Schedule, the girl beside me started to shiver. She squeezed her body and folded her hands tight to her body.  She even talked to her friends who were seated immediately at the row in front of me. All of them in fact was shivering and folding their hands tightly to their body. I guessed it must be due to the cool air coming out from the air conditioner's  valve direct to their head and face. The air temperature to me was very normal as I am already seasoned with the bus' temperature plus I had brought along with me a cotton jacket with hood. Yeayyyyy.

She stood up and tried pulling to the left and to the right of the air conditioner's head valve. I was just observing what she was doing. Despite the attempt, the cool air still kept blowing onto her head and face. Nothing changed. She shivered much stronger I noticed. So did those other girls in her group. Understanding her predicament, I stood up, pressed harder the head valve of the air conditioner and just turned it to the right side! Eventually the volume of the temperature was now set to high (or adjustable according  to our desire). Voila!  I sat back calmly.


Body Language Is Universal

Guess what happened next! The girl immediately uttered these words to me with a big smile showing her yellow teeth: "xie xie ni". These Chinese words I wrote into Pinyin and to be pronounced in the way reading Malay, i.e. "Sieh sieh ni". Guys, I let you guess what are the meaning of those words. Well...I returned her smile without showing my teeth and replied  "no problem". Less than few minutes, she tapped one of her friends' back and  she demonstrated to them on how to handle the air conditioner's head valve. I also noticed that all of her friends looked at me and smiled when the girls next to me pointed her finger at me. I smiled back and felt like becoming a new heroin in a movie for saving a group of people from drowning in the sea.


"Kindness is A Thing That A Blind Can See And A Deaf Can Hear"
You see guys...it is so very true as the saying goes that "Kindness is A Thing That A Blind Can See And A Deaf Can Hear" and seriously I love these words. Yeah. It was just a token for being able to offer little help to those who are in deed in need.  Have you ever been in the similar situation when you first time set your feet into a totally new and strange place with so very unfamiliar gadget, very advance equipment etc. etc.  where you were in direly in need but everybody seemed to be ignoring you? Have you been there before? Yeah. I have been there  before too. As life is so dynamic plus very unpredictable, we ought to believe, at least, in Karma: what you give you get back. So, I guess it is good to do good things to other human beings on this planet. Do so while you can and you will feel good about it. Trust me.

That is all my sharing for today. God! I feel damn sleepy now at this time, Sunday morning.  Haven't got nap till this hour.  Oh ya. Before I leave you...I think some of us may have interest in this or are looking for the opportunity of doing business of good and quality product  from China which you could import directly from there. All the necessary tools on how, what, where, who etc are all here. Check it out <a href="http://www.ashadee.net/go/49767/Rosefahmi">Pakej Import Dari China</a>
Warmest Regards,
Rosliah Fahmi
http://rosliah.fahmi@facebook.com
My Little Baby Boy and Myself in my hometown in Keningau,Sabah. Picure taken last August 2014.

 

26 Sep 2014

5 Topik Hot Untuk Buat Duit Di Youtube | WangCyber.com

5 Topik Hot Untuk Buat Duit Di Youtube | WangCyber.com

18 Sep 2014

Yang mana satu pilihan kalbu: Breastfeeding atau Susu Formula?

Assalamualaikum semua,

Minggu lepas saya telah pergi menemani sang suami menjalani rawatan fisioterapi di BMC Bintulu. Sementara menunggu sesi rawatan suami selesai, saya bersembang dengan petugas-petugas wanita yang ada pada hari itu. Kebetulan petugas-petugas itu saya dah kenal lama. Mereka juga baru kembali bertugas setelah bercuti melahirkan bayi mereka dua bulan lepas.
 Kami saling bertukar cerita mengenai bayi masing-masing. Salah seorang petugas tersebut meluahkan rasa rindu yang teramat terhadap bayinya yang terpaksa ditinggalkan di kampung halaman bersama suami dan ibu mertua manakala beliau tinggal seorang di Bintulu demi tugas. Hanya pada hujung minggu dan cuti umum beliau dapat pulang menjenguk bayinya.
Saya bertanya, "Abis tu bagi susu badan ka susu tin"? Jawabnya, "Saya bagi susu tin saja la kak Rose sebab susu saya tidak cukup. Susu saya sudah kering kak". Panjang lagi cerita mengenai susu badan/susu ibu sebenarnya.
 Dikesempatan inilah saya berkongsi dengan mereka pengalaman pertama percubaan saya breastfeedkan anak sulung saya yang kini berusia 12 tahun. Usia saya nak mencecah 26 tahun ketika saya melahirkan anak sulung saya. Pada masa itu, tiada panduan khusus mengenai penyusuan bayi. Tiada penekanan terhadap mustahaknya menyusukan bayi dengan susu ibu. Malahan saya tidak ambil beratpun soal penyusuan susu ibu. Almaklumlah saya berada jauh dari keluarga dan hanya menguruskan diri dan rumahtangga sahaja mengikut rentak otak sendiri. Ditambahkan lagi dengan kesibukan melayan karier yang baru meningkat naik. Banyak kursus-kursus berkaitan  tugas dan jawatan yang wajib perlu dihadiri sehingga seminggu ke dua minggu dan sebagainya. Malahan saya tidak pernah terfikirkan untuk memerah susu untuk memastikan air susu tidak kering. Pada saya, aktiviti perah-memerah susu ni..errgghhhh…sungguh kelakar bunyinya kerana saya membayangkan lembu yang diperah putingnya untuk mendapatkan susu.  

Selepas saya kembali dari berkursus selama 2 minggu di Ayer Keroh, Melaka, masa nak bagi susu kat baby saya, baby pula menolak dengan lidah comel dia. Dah suka dengan susu Pediasure yang jadi makanan selama 2 minggu agaknyer. Beberapa hari saya cuba bagi kat dia, masih tak nak. Akhirnya, sedar tak sedar, buah dada makin kempis. Air susu makin kedekut nak keluar. Persoalan yang selama ini akhirnya terjawap. Rupa-rupanya air susu saya kering bukanlah disebabkan memang nak kering semata-mata atau air susu tidak cukup. Keringnya susu itu adalah disebabkan oleh tiadanya aktiviti hisapan (sucking) dari bayi  saya ataupun aktiviti yang menyebabkan air susu dikeluarkan. Sekarang baru saya faham bahawa bahagian otak kita yang saling berkait dengan bahagian yang mengeluarkan susu hanya akan memproses pengeluaran susu seandainya terdapat aktiviti yang “trigger” kilang pengeluar susu itu. Aktiviti hisapan bayi atau perahan itu tadi akan "dibaca” oleh sel otak yang berkenaan sebagai satu permintaan dan hanya jika ada permintaan barulah kilang pengeluar susu akan “membekalkan” susu tadi. Secara ringkasnya, proses  atau fenomena ini lebih dikenali sebagai supply and demand. Oleh itu, seandainya tiada demand terhadap susu ibu tadi, maka tiadalah supply dari kilang susu. Dan akhirnya, keringlah kilang susu tadi (susu ibu kering).

Selepas itu,  apabila ditanya oleh kawan-kawan mengapa saya tidak memanjangkan penyusuan bayi, (sebab nak cover kebodohan sendiri), senang-senang jer saya jawap “susu saya kering la. Entah kenapa cepat kering. Tak cukup susu agaknya. (Padahal saya sendiri tak tau selama ini kaedah penyusuan saya yang silap).
Kini dari pembacaan saya,  rupa-rupanya rahsia untuk memastikan air susu tidak kering ialah "dengan menyusukan bayi sekerap yang boleh" ataupun kalau ibu yang mempunyai karier, ibu berkenaan kenalah bersedia untuk memerah susu di pejabat. Panduan penyusuan yang teratur termasuklah panduan yang lengkap mengenai keibubapaan, penjagaan kehamilan dan yang seangkatan dengannya banyak dinyatakan di laman www.babycentre.com. Kredit juga saya tujukan kepada penulis ebook Panduan Penyusuan Untuk Ibu Bekerja iaitu Puan Intan Rahayu Samad kerana melalui ebook beliau yang saya beli, banyak tips dan panduan yang saya belajar khususnya bagaimana mengekalkan air susu sementara ibu bekerja di pejabat ataupun berjauhan daripada bayi. Kawan-kawan juga boleh melayari http://pumponthejob.com/?ref=4 untuk mendapatkan maklumat lanjut.
 
 
Keperluan seperti breastpump dan botol susu serta freezer haruslah diambilkira. Oh ya. Sebelum saya mengambil cuti panjang untuk menjaga bayi saya, aktiviti memerah susu di pejabat memang salah satu agenda saya selama  6 bulan. Saya tak nak mengulangi kesilapan saya sebelum ini. Saya kena pastikan bekalan susu untuk baby saya cukup untuk 5 hari sementara saya bertugas jauh nun di sana. Setiap hujung minggu, saya tak lupa membawa stok perahan susu balik ke Bintulu.  Tidak mustahil sebenarnya untuk memastikan penyusuan bayi sehingga 2 tahun kerana ibu-ibu lain berjaya melakukannya. Ibu dan nenek serta moyang kita sebelum ini pun berjaya melakukannya. Sehingga kini saya masih menyusukan bayi saya. Saya yakin ibu-ibu di luar sana pun pasti boleh. In shaa Allah.
 
Setiap peket hendaklah diletak tarikh dan bulatkan isi setiap peket mengikut sukatan yang tertera pada peket seperti di dalam gambar.
 
Susu perahan saya secara purata ialah 5oz ke 6oz setiap peket.

 
Bayi kedua saya.
 
Assalamualaikum semua...nama saya Ghaanii Omaar Vel.
 
Kakak dan adik.
Saya menggunakan breastpump Philips Avent untuk memerah susu. Jenama lain juga banyak di pasaran seperti Pureen dan Madela.
 
Oleh itu, buat ibu muda atau yang belum berpengalaman dalam hal penyusuan bayi bolehlah melawat laman yang saya sebutkan di atas.  Sekian sahaja entri untuk kali ini. Di kesempatan lain saya akan berkongsi kelebihan dan kekurangan yang akan seorang ibu lalui (berdasarkan kehidupan seharian) berbanding menyusukan bayi dengan susu formula.
Wasalam.
 
Salam Mesra
Rosliah Fahmi
http://pumponthejob.com/?ref=4
rosliah.fahmi@facebook.com
Google.com/+rosefahmi
rosliahfahmi.blogspot.com
 
 
bulan. Saya akan membawa bekalan susu selama 5 hari itu pada hujung minggu untuk diberikan kepada bayi saya ketika saya kembali bekerja. Tidak mustahil sebenarnya untuk memastikan penyusuan bayi sehingga 2 tahun kerana ibu-ibu lain berjaya melakukannya. Ibu dan nenek kita sebelum ini pun berjaya melakukannya.
 
Oleh it
Yang mana satu pilihan kalbu: Breastfeeding atau Susu Ibu?

 

 

Assalamualaikum semua,

 

Minggu lepas saya telah pergi menemani sang suami menjalani rawatan fisioterapi di BMC Bintulu. Sementara menunggu sesi rawatan suami selesai, saya bersembang dengan petugas-petugas wanita yang ada pada hari itu. Kebetulan petugas-petugas itu saya kenal sejak awal tahun ini . Mereka juga baru kembali bertugas setelah bercuti melahirkan bayi mereka.

 

Kami saling bertukar cerita mengenai bayi kami. Salah seorang petugas tersebut terpaksa meninggalkan bayi beliau di kampong halaman bersama suami dan ibu mertua beliau manakala beliau tinggal seorang di Bintulu demi tugas. Hanya pada hujung minggu dan cuti umum beliau dapat pulang menjenguk bayinya.

 

Saya bertanya, "Abis tu bagi susu badan ka susu tin"? Jawabnya, "Saya bagi susu tin saja la kak sebab susu saya tidak cukup. Susu saya sudah kering kak". Panjang lagi cerita mengenai susu badan/susu ibu sebenarnya.

 

Dikesempatan inilah saya berkongsi dengan beliau pengalaman pertama percubaan saya menyusukan badan kepada anak sulung saya. Pada ketika itu usia saya nak mencecah 26 tahun ketika saya melahirkan anak sulung saya. Tiada panduan khusus mengenai penyusuan bayi. Tiada penekanan terhadap mustahaknya susukan bayi dengan susu ibu. Almaklumlah saya berada jauh dari keluarga dan hanya menguruskan diri dan rumahtangga sahaja.

 

Persoalan yang selama ini akhirnya terjawap. Rupa-rupanya air susu saya kering bukanlah disebabkan memang nak kering semata-mata atau air susu tidak cukup. Sebenarnya rahsia untuk memastikan air susu tidak kering ialah "dengan menyusukan bayi sekerap yang boleh" ataupun kalau ibu yang mempunyai karier, ibu berkenaan kenalah bersedia untuk memerah susu di pejabat. Keperluan seperti breaspump dan botol susu serta freezer haruslah diambilkira. Sebelum saya mengambil cuti panjang untuk menjaga bayi saya, aktiviti memerah susu di pejabat memang salah satu agenda saya selama  6 bulan. Saya akan membawa bekalan susu selama 5 hari itu pada hujung minggu untuk diberikan kepada bayi saya ketika saya kembali bekerja. Tidak mustahil sebenarnya untuk memastikan penyusuan bayi sehingga 2 tahun kerana ibu-ibu lain berjaya melakukannya. Ibu dan nenek kita sebelum ini pun berjaya melakukannya.

 

Oleh it

 

16 Sep 2014

Hari Ahad di Pantai Tanjung Batu, Bintulu, Sarawak yang indah dan permai

Assalamualaikum semua,

Hari Ahad yang lepas, ya. Ahad lepas bersamaan 14 Sept 2014, saya sekeluarga dan kawan-kawan terdekat meluangkan masa berkelah sambil menghirup udara yang nyaman dan bersih di Pantai Tanjung Batu, Bintulu, Sarawak. Maklumlah cuti agak panjang.

Di kesempatan ini, saya dengan bangganya ingin berkongsi pengalaman ketika menggunakan tandas awam di situ. Rasanya, ramai di antara kita yang mempunyai pengalaman yang tersendiri ketika menggunakan tandas awam seperti  tandas yang terdapat di terminal atau perhentian bas, taman-taman awam, pasaraya, pasar malam, restoran-restoran dll.

Pada hari tersebut, saya terpaksa menggunakan tandas awam yang terdapat di pantai ini kerana harus menukar pampers bayi saya yang berusia 11 bulan. Sebenarnya, saya seboleh-bolehnya akan mengelakkan diri dari memasuki tandas awam, apakan lagi tandas di taman-taman awam. Rasanya anda maklum sebabnya kan? Namun demi bayi saya, saya relakan. Belum sempat kaki saya melangkah masuk ke dalam tandas, otak saya dah membayangkan bermacam bau serta bayangan -bayangan "erghh" kerana pengalaman-pengalaman lalu setiap kali menggunakan tandas awam.

Namun, alangkah terkesimanya saya ketika menjengukkan kepala dari luar pintu tandas wanita, kelihatan lantai yang kering dan bersih, sinki berkilat seolah-olah di "jif" kan, tiada takungan air di sudut-sudut tandas, semua mangkuk tandas bersih dan tiada "saki-baki" dan "karat-karat" yang kelihatan serta bau yang
"harum-semerbak" dan yang paling penting, terdapatnya paip dan hos getah yang disediakan di setiap bilik tandas di situ. Hati saya sempat berkata "Wow". Tandas ini seolah-olah di "5S" kan oleh petugas berkenaan seperti 5S yang digalakkan atau dikempenkan oleh pihak kerajaan di setiap pejabat atau organisasi kerajaan.

Apalagi, senyuman saya pun melebar hingga ke telinga. Rasa yakin serta selesa pun datang semula. Stress kerana menggunakan tandas awam pun terus lesap. Saya pun menukar pampers dengan penuh ketenangan dan senyuman lebar. Sebelum saya beredar dari situ, saya sempat mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada petugas yang duduk menjaga di depan tandas tersebut dan saya sempat juga memberikan pujian yang ikhlas seikhlas-ikhlasnya kerana ini adalah pengalaman pertama saya menjumpai tandas awam yang amat bersih serta Free Of Charge pulak tu. Syabas dan tahniah kepada pihak Pengurusan
Pantai Tanjung Batu, Bintulu, Sarawak.

 
 
 



Walau apapun, sesuatu yang baik dan bermanfaat itu berbaloi untuk dikongsikan kerana mereka yang berkenaan layak untuk diberikan penghargaan dan pujian atas usaha murni serta tanggungjawab yang dilaksanakan.

Akhir kata, bagi yang belum berkesempatan mengunjungi pantai ini, luangkanlah masa anda sekeluarga. Berjogging, berkelah atau sekadar meninjau-ninjau pun semuanya berbaloi. Sekian saja coretan perkongsian pada kali ini. Wasalam.


http://rosliahfahmi.blogspot.com
https://www.facebook.com/rosliah.fahmi
http://pumponthejob.com/?ref=4

 

11 Sep 2014

Tak sangka seberat ini tanggungjawab seorang isteri, ibu dan suri rumah sepenuh masa


Salam kawan-kawan semua,
Sekadar ingin berkongsi pengalaman yang dilalui setiap hari sebagai penjawat awam yang sedang bercuti tanpa gaji demi menjaga bayi kedua. Keluarga, iaitu suami dan kedua-dua anak saya- seorang akan menduduki UPSR tahun ini (ya..sedang menduduki peperiksaan itu minggu ini) dan yang seorang lagi masih bayi berusia 10 bulan lebih berada di Bintulu manakala saya bertugas jauh di sana yang mengambil masa kira-kira 4 jam pemanduan. Saya hanya dapat berjumpa dengan mereka di hujung minggu. Permohonan pertukaran tempat bekerja tidak dapat diluluskan kerana masalah post yang tidak ada kekosongan. Situasi semasa, iaitu anak sulung yang akan berperang dengan peperiksaan UPSR bulan September 2014 and juga bayi kecil ini yang mana kedua-duanya menuntut perhatian sepenuhnya dan penjagaan yang teratur. Oleh itu, remedi terbaik kepada masalah yang saya hadapi ialah dengan memohon cuti tanpa gaji selama 12 bulan, dengan harapan suatu masa nanti mungkin saya dapat bertukar ke Bintulu. Ya, sebuah harapan. Tidak salah berharap sesuatu yang baik bukan?
Sejujurnya, semenjak saya melangkah ke alam pekerjaan dengan jabatan kerajaan di penghujung tahun 1999 sehingga awal tahun 2014, saya tak pernah sekalipun bercuti melebihi 2 bulan (kecuali cuti bersalin). Minda dan fikiran telah terlatih untuk bekerja di pejabat selama 8 - 10 jam setiap hari kecuali cuti umum.

Family outing di Kuching, Sarawak

Impian yang selama ini diidam-idamkan akhirnya dapat dinikmati kerana akhirnya saya dapat meluangkan masa sepenuhnya dan melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya sebagai seorang ibu.  Kini saya menyedari rupa-rupanya persepsi saya selama ini terhadap suri rumah  tangga sepenuh masa adalah tersasar jauh sama sekali. Memang betul. Sebagai suri rumah tangga sepenuh masa, satu perkara utama yang membezakan kita sebagai pekerja di pejabat dengan "pekerja di rumah" ialah  "working hours".
Semenjak 14 Mei 2014 sehingga ke hari ini, 11 September 2014, saya telah dan sedang menikmati hidup sebagai seorang isteri/ibu/suri rumah sepenuh masa (3 in 1) sehinggalah 14 Mei 2015, in shaa Allah. Banyak perkara yang saya sedari dan pelajari. Contohnya, tanggungjawab sebagai isteri/ibu/suri rumah tangga sepenuh masa. Ia  bukanlah semudah seperti yang segelintir  masyarakat fikirkan, termasuklah saya sendiri, apakan lagi jika keluarga yang memiliki ramai anak yang masih kecil dan perlu diuruskan bersendirian tanpa pembantu atau ahli keluarga lain. Beberapa bulan yang lepas, saya pernah bersembang dengan kawan-kawan lama dan yang mengetahui saya sedang menjalani cuti selama 12 bulan atas sebab menjaga anak. Saya tidak menyangka saya akan menerima "penangan" ayat sebegini, "Eh...bestnya kau Rose jadi full time housewife/mother. Bolehlah tido sepuas-puasnya. Tengok TV back to back".  Maka jauh di sudut hati saya menjawab, "Mangkuk betul dia ni. Kau silap besar bila kau anggap suri rumah tangga sepenuh masa ader masa nak buat macam yang kau cakap ni". Saya dengan sabar memberikan senyuman walaupun rasanya saya tau itu senyuman kelat. Saya hanya menjawab, "Bolehlaa...Alhamdulillah sebab dapat spend masa sepenuhnya dengan family...kan itu sebabnya saya mohon cuti tanpa gaji".
Mengapa saya kata tugas sebagai isteri/ibu/suri rumah tangga sepenuh masa ini sangat mencabar dan berat? Kerana jadual waktu "bekerja" di rumah lebih padat daripada jadual waktu bertugas di pejabat. Kenapa jadi begitu? Jawapannya kerana bekerja di pejabat ada masa office hour - pukul 8 pagi - 5 petang. Ada 1 jam untuk lunch break/ masa untuk berehat.  Manakala tugas dan tanggungjawab 3 in 1 ini TIDAK MENGENAL OFFICE HOUR. Lebih-lebih lagi dengan adanya seorang bayi kecil yang sememangnya memerlukan sepenuh perhatian dan penjagaan yang teratur. Kerenah bayi tidak dapat dijangka dan ditetapkan sebagaimana kita bekerja mengikut masa bekerja di pejabat.
Tugas Rutin Tidak Mengenal Office Hours
Tugasan sebagai 3 in 1 in bermula seawal pukul 5 pagi untuk menyusukan bayi dan menyediakan sarapan pagi untuk keluarga. Selepas suami pergi kerja dan anak sulung pergi ke sekolah, bayi kena mandikan dan bagi makan. Selepas itu, makanan tengahari harus disediakan juga untuk anak yang balik dari sekolah. Selang satu jam, bayi pulak kena tidurkan. Diri sendiri belum tentu dah mandi dan makan. Kalau sempat mandipun, lebih kurang sahaja. Makan memang dah tak boleh nak mengayu-ayukan diri macam nak makan kat cafĂ© atau restoran yer. Selepas bayi tidur, rumah kena kemas, menyapu, mop, kain-kain perlu dibasuh dengan mesin dan seterusnya harus disidai. Di sebelah petang pula benda yang sama kena buat. Mandikan bayi, susukan dan/atau bagi makan. Seterusnya, kena masak untuk makan malam. Masa untuk diri sendiri sudah tidak menjadi keutamaan. Tugasan belum berakhir di situ. Pinggan mangkuk perlu dibasuh dan dapur kena kemaskan. Malam kena dodoikan bayi pula. Sebelum masuk tidur, barulah diri sendiri boleh mandi dengan teratur. Arrgghhhh...Tarik nafas dalam-dalam dan hembus nafas perlahan-lahan....Hati hanya mampu berbisik "Ya Allah Ya Tuhanku...kuatkanlah semangatku, tabahkanlah hatiku, tebalkanlah dinding kesabaranku untuk menghadapi dugaan di dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri/ibu/suri rumah sepenuh masa ". Tak sangka seberat itu tanggungjawab dan tugas yang seorang isteri/ibu dan/atau suri rumah tangga sepenuh masa kena PIKUL.
Banyak pengajaran yang saya sedari dan pelajari...di saat itulah, perasaan kasih dan sayang serta rasa kagum terhadap ibu saya semakin menjadi-jadi...Walau tidak semewah mana, seorang ibu yang melahirkan ramai anak mampu mengasuh, menjaga, mendidik, membelai, memberikan makan dan pakaian serta menyekolahkan anak-anaknya. Tiada kata-kata yang mampu menzahirkan maksud budi dan jasa, kasih dan sayang ibu/bapa yang diberikan oleh ibu dan bapa terhadap kita semenjak kecil sehingga kita boleh berdikari....Semoga Allah SWT senantiasa memelihara ibuku, ibuku, ibuku serta ayahku...Aaminnn...
Baiklah...nanti saya sambung lagi perkongsian pengalaman 3 in 1 saya di lain masa. In shaa Allah.
* 3 in 1 maksudnya di sini ialah peranan sebagai seorang isteri/ibu dan suri rumah tangga sepenuh masa.
Rosliah Fahmi
Bintulu,Sarawak