30 Dec 2015

Ilmu Hartanah Boleh Mengkayakan Poket Anda???


Aku bersetuju dengan kenyataan di atas. Anda mungkin berbeza pendapat. Antara ilmu hartanah ialah ilmu memilih lokasi dan jenis harta seperti rumah, tanah atau kedai atau rumah kedai yang anda berhasrat untuk membeli. Pasti ada di antara anda yang bercadang untuk membeli rumah, tanah atau kedai untuk kegunaan sendiri. Mungkin ada juga di antara anda  yang ingin membeli hartanah berkenaan untuk tujuan pelaburan. 

Pelaburan

5 tahun yang dulu, kuakui, begitu kosong kosongnya otak ini mengenai hartanah. Aku langsung  tak tau apa kaitan pelaburan dengan hartanah. Walaupun aku telah membeli hartanah yang pertama, iaitu rumah teres dua tingkat ketika berusia sekitar 24 tahun (1999) dulu di kampung halaman daerah kelahiranku, #Keningau,Sabah. Masa tu, my mom lah yang paling banyak mempengaruhi pola perbelanjaan duit gaji yang ku terima setiap bulan. Maklumlah. Aku adalah satu-satunya anak beliau yang bekerja dengan gomen. Selepas dari itu, aku mengorak langkah mengikut arus sebagaimana orang lain lakukan. Pada tahun 2001 aku membeli sebuah apartment di #TamanSentosaKlang. Dan tahun berikutnya aku gatal lagi membeli sebuah apartment milik projek #pkns di #ShahAlamSelangor. 

Bermula Kesedaran Tentang Pelaburan

Walaubagaimanapun, hanya pada tahun 2010 aku mula menyedari betapa peluang yang begitu terbentang luas kepada aku untuk menyewakan kesemua hartanah yang aku ada. Bila aku imbas kembali kenapa aku tak pernah terlintas untuk menyewakan semua rumah tersebut? Baru aku sedar. Kerana rumah  yang kat kampung, famili aku sendiri yang duduk. Apartment yang kat Klang, adik-beradik aku yang duduk manakala yang kat Shah Alam pulak, aku sendiri yang duduk. Chissss...

Mata dan minda aku betul-betul  terbuka dan tersedar apabila aku da tak larat nak jaga uma aku yang ada kat sana-sini. Mana nak bayar cukai taksiran, cukai pintu, Indah Water Konsortium, bil air, bil api, dll. So, pada tahun 2012,aku dan sang suamipun bersetuju untuk memulakan aktiviti mengiklankan dan menyewakan hartanah-hartanah tersebut. Kami sama-sama meneliti semula segala struktur kewangan serta perbelanjaan yang  kami.


Hartanah Terbaru

Aku baru-baru ini telah berjaya membida 2 hartanah di dalam satu lelongan awam di #KotaKinabaluSabah pada September 2015 yang lepas. Aku first time mempraktikkan ilmu yang aku dapat dari Sifu kesayangan aku #AziziAli dan juga #ShafieBustan. Pssssttt..aku jujur ni- siap aku bawa lagi kedua-dua buku tulisan sifu-sifu hebat aku. Aku jadikan rujukan aku ketika di dalam bilik lelongan tu. Aku jer  yang tau rahsia ni. Pembida lain tak nampak apa aku refer. Terima kasih yang tidak terhingga wahai insan-insan yang terpilih ini. 

Aku akan cerita panjang kisah aku menang dua hartanah ini di lain post. Tapi aku nak bagitahu yang aku menang satu rumah lelong town house yang MV ialah RM350K tapi dilelong pada RM260K sahaja. Manakala yang satu lagi ialah shop lot yang MV ialah RM261K tapi dilelong pada RM144K. Alhamdulillah rezeki aku pada hari itu. Shop lot tu aku akan jadikan legal firm aku jika aku bersara nanti. In shaa Allah kalau diizinkan. 


Sublet

Jujurnya aku sangat tak suka perkataan "Sublet" ni dulu. Apa sebab, aku pun tak tau. Maybe sebab bunyi tu tak best dan yang paling pasti, aku tak tau maksudnya. Tapi apabila aku terbaca blog taiko-taiko hartanah termasuk blog dan fb #Fairuz n Iffa, #Sublet KL East, #abangensem, #pie2020 dll, masa tu barulah aku sedar dan nampak betapa zero nya knowledge aku ni. Ketuk kepala sendiri. Aku jujur mengaku bahawa betapa lagi mudah dan lebih murah kos untuk membuat pelaburan di dalam hartanah jika menggunakan teknik Sublet. MENYESAL AKU TAK  PERNAH TAU MENGENAI SUBLET NI DARI DULU. Aku siap beli ebook #Kaizen Hartanah lagi daripada Sublet KL East. Walau bagaimanapun, masih banyak ilmu lagi mengenai Sublet yang aku perlukan. 

Sebagai percubaan mempraktikkan ilmu sublet yang aku baca daripada Kaizen Hartanah, aku telah berjaya menjalankan sublet aku yang pertama di Bintulu pada awal tahun ni. Adalah pulangan bersih sebanyak RM300 setiap bulan. Memanglah tak banyak mana. Tapi kos minyak ulang-alik ke tempat kerja dah lepas kan... Ini baru satu sublet yang aku dan suami larat nak handle. Kalau ada masa yang lebih terluang...tak mustahil dapat lebih banyak sublet kann...

Walau bagaimanapun, aku dan suami sedang menyiapkan diri kami dengan membaca lebih banyak ilmu mengenai sublet. Manalah tahu kalau semua perancangan berjalan lancar dan sasaran kewangan kami dah tercapai...in shaa Allah langkah yang seterusnya akan bermula...

Anda dan kami mungkin sehaluan.Mempunyai matlamat yang sama. Menimba ilmu. Demi masa depan. Demi keluarga tercinta. Kami juga masih menimba ilmu mengenai sublet. Di sini  Rahsia Sublet Premium, Bonus dan Extra Bonus dan di sini Rahsia Sublet Premium dan Bonus



Belajar dan menuntut ilmu adalah proses yang hanya akan berakhir apabila nafas kita terhenti. 


Salam Muhibbah & Salam Penghujung Tahun 2015 

Rose Fahmy
Bintulu.






No comments:

Post a Comment